Uitleg Silhouette Cameo ♥4 - Hoe maak je een tekstbord

woensdag 27 januari 2016

De vorige keer heb ik een uitgebreid artikel over het werken met vinyl geschreven. Ik gebruik vinyl ook voor het maken van tekstborden. Vandaag een blogje hierover.
Ik heb eerder al eens een blogpost over het maken van tekstborden geschreven. Vandaag laat ik stap voor stap zien hoe ik dit tekstbord heb gemaakt en hoop ik dat je weer wat aan mijn uitleg en tips hebt.



Hout.

Je kunt alle soorten hout gebruiken die je maar wilt. Ik kijk bij de bouwmarkt altijd in de bak van restmaterialen en laat dat dan nog kleiner zagen. Hierdoor heb ik van alles en nog wat thuis: groot klein, dik en dun. Natuurlijk koop ik ook wel eens een mdf-plaat als ik bepaalde maten nodig heb. Om vinyl er op te kunnen plakken is het belangrijk dat het hout glad is, zodat het goed hecht. Je kunt het hout opschuren of een laagje varnish of lak aanbrengen. Als je steigerhout gebruikt, vind ik het persoonlijk mooier als de tekst of afbeelding erop geschilderd wordt, in plaats van erop geplakt met vinyl. 

Verf.

Ik gebruik meestal de Home Deco verf van Action. Ik vind de kleuren mooi en het droogt snel. Het dekt niet in één keer maar dat vind ik geen probleem. Sommige mensen zetten de borden eerst in de grondverf. Ik doe dit niet. Ik gebruik ook wel eens muurverf, dat werkt ook prima. Volgens mij kun je eigenlijk alle verf wel gebruiken. Als het vinyl niet goed hecht kun je na het schilderen een laagje varnish of lak aanbrengen. Ik schuur het hout altijd goed op en dan gaat het prima met alleen de verf. Dit zul je zelf even uit moeten testen net zoals jouw voorkeur qua verf. 


Voorbeeld en uitleg.

Ik laat je zien hoe ik mijn tekstbord gemaakt heb. Dit idee had ik al uitgewerkt toen ik nog in de revalidatiekliniek zat en nu heb ik het eindelijk uit kunnen snijden en afgemaakt. 
Ik ben begonnen met het schilderen van het houten bord (20x30cm). Ik gebruik altijd aluminiumfolie en geen verfbakje. Hoef je het ook niet schoon te maken na afloop. Ik spuit wat verf op het folie en rol mijn roller er goed doorheen. Daarna verf ik de borden in de gewenste kleur. Even laten drogen en dan kan de tweede laag erop. In de tussentijd dat de verf droogt, vouw ik het folie om de roller heen zodat deze niet uitdroogt. 

 Ik had nog een los stuk vinyl wat ik precies kon gebruiken. Het probleem was echter mijn nieuwe snijmat die toch nog te sterk plakt. Hierdoor ziet het er een beetje uit als een slagveld. Ik vond het zonde om weer opnieuw te snijden en heb de letters weer terug gepuzzeld. Dit zie je wel terug in het resultaat, het is niet super strak op het bord gekomen hierdoor. Ik heb het bord voor mijn ouders gemaakt en ik weet dat zij zich er niet aan zullen storen. Echt handgemaakt zullen we maar zeggen. 


Ik heb het door middel van transferfolie op het bord geplakt. Meer hierover kun je in het vorige blog over vinyl lezen. Soms komen de letters mee en dit houd ik tegen met een pasje. Ik druk met het pasje op de letters waardoor het folie ze niet mee trekt. 
Ik heb eerst de witte tekst opgeplakt en de letters die ontbraken of niet goed uitgepeld waren, nogmaals uitgesneden. Daarna heb ik de andere kleuren opgeplakt. 
Ik heb ervoor gekozen om de witte tekst in één geheel uit te snijden omdat ik dan niet hoef te puzzelen. Om vinyl te besparen kun je natuurlijk ook alles dicht bij elkaar uitsnijden zoals ik ook met de roze en grijze teksten heb gedaan. 

Soms lak ik het bord nog af met een laagje doorzichtige varnish. Dan weet ik zeker dat alles goed vast blijft zitten. Dit keer heb ik dat niet gedaan omdat het naar mijn idee prima vast zit. 

Dit is een bestaand idee wat ik zelf opnieuw uitgewerkt heb. De gegevens heb ik op google gezocht. Er komen dan verschillende site's naar voren waar je informatie uit dat jaar vandaan kunt halen zoals: datum.nl en vandaagindeschiedenis.nl.

Vrijdag gaan we naar Nederland en daar blijf ik t/m woensdag. Naast dit bord gaan er ook nog heel veel cadeautjes mee voor o.a. de neefjes en nichtjes en nieuwe baby's. Dat zul je later hier nog voorbij zien komen. 


Silhouette Cameo - Handige weetjes en tips  ♥1

Voor nu een fijne avond.

♥  veel liefs en creatieve groetjes ♥








8 opmerkingen :

  1. Wat superleuk zo'n persoonlijk tekstbord! Lijkt me alleen een hele gepriegel om die letters uit te snijden...Maar bij jou is het goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed uitleg ,bedankt hoor en wat tips over verven,
    ik word wel heel lekker gemaakt zeg..
    Maar op steigerhout ga ik maar verven met sjablonen ,maar dat gaat niet zo snel
    dus dat zal niet zoveel tekst worden.(en het gaat gauw buiten het sjabloon...)
    groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je eerst een laagje modpodge aanbrengt, dan loopt je verf niet zo snel onder je sjabloon!

      Verwijderen
  3. Hoe lang laat je de decoverf van de action drogen? tussen de 1e en de 2e laag,
    en na de varnish? ik heb zelf ook een cameo, en ga soms te snel de sticker plakken, waardoor de sticker niet goed plakt. Ik hoor het graag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik laat de lagen maar kort drogen. Niet meer dan 10 a 15 minuten. De varnish doe ik er ook na 10 a 15 min op. En als de sticker niet goed plakt kun je hem op het bord plakken als de varnish nog een klein beetje plakt of je smeert er na het plakken een laagje varnish overheen. Succes!

      Verwijderen
  4. Hoihoi ik vond jou site en werd helemaal blij met alle info. Ik hoop dat je mij kunt helpen met de volgende vraag want mijn cameo 2 staat al maanden stil omdat ik geen site kan vinden waar ik echt leuke plaatjes kan dowmloaden. De standaard staan er in maar xijn niet leuk genoeg om iets van te maken. Ik zou t liefst en abonnement ergens op hebben. Weet niet of dat mogelijk is maar dat ik dsn echt een zee aan plaatjes en leuke afbeeldingen heb. Weet jij zo waar ik dan moet zijn ?groetjes liseth en bedankt alvast voor je tijd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Liesbeth! Waarom gebruik je de bestanden uit de store niet? Daar is zoveel leuks te vinden en als je een abonnement neemt, kun je de bestanden ook voordelig downloaden. Groetjes Cindy

      Verwijderen
  5. Hoi Cindy,

    Ik heb drie maanden geleden een Silhouette cameo aangeschaft voor mijn verjaardag. Omdat ik eigenlijk niet goed wist hoe er mee te beginnen kwam ik jouw site tegen op google. Wat een tips en duidelijke uitleg. Ik ben hier echt heel erg blij mee. Dank zij jou is het gelukt om huisjes voor mijn raam van vinyl te maken en ik was en ben best trots op het resultaat. Dank zij jou kan ik nu ook aan de tekstborden beginnen. Hier had ik hem eigenlijk voor aangeschaft. Ga zo door!

    Groetjes Natasja

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs