Inspiratie en tips voor een foto op hout

zondag 6 december 2015

Sinterklaas is nog maar net vertrokken en de kerst staat alweer voor de deur. Ik zie op Instagram en Facebook alweer veel foto's van mooi versierde kerstbomen en leuke kerstdecoratie voorbij komen. Hier in de kliniek is de kerstversiering ook al volop aanwezig. 

Ik maakte voor Kim en Jaap een foto op hout van Dex. Deze heeft inmiddels een mooi plekje bij hun in huis gekregen. Ik kreeg een hoop leuke reacties op dit blog en ben benieuwd of je het al uitgeprobeerd hebt. Zoek je nog een leuk cadeautje voor onder de boom of heb je zin in een leuke diy-er dan kun je in dit artikel inspiratie op doen. Ik laat je namelijk verschillende voorbeelden zien van een foto op hout. Dus staat hij nog op je lijstje? Kijk dan gauw verder. 

In oktober schreef ik het artikel: zelf een foto op hout maken. Daar kun je precies lezen hoe je dit doet.

Je kunt de foto in principe op elk houtsoort 'printen', wel heeft elk houtsoort zijn eigen kenmerken.
Zo heeft vurenhout een duidelijke houtstructuur in de foto, geeft het een natuurlijke uitstraling en is het licht van gewicht. Multiplex of berken heeft geen naden in het hout en weinig tot geen noesten. Een ander voordeel is dat dit hout ook voordelig is. Wil je meer een brocante uitstraling? Gebruik dan een laagje whitewash. Als je dit over de foto heen smeert worden de kleuren feller en geeft het wat meer kracht. Ook zijn de noesten en houtstructuur dan minder goed zichtbaar.

Ik heb voor deze twee foto's multiplex gebruikt en bij de linker heb ik het hout bewerkt met greywash. Dit heb ik echter niet over de foto heen gesmeerd. Dat wil ik de volgende keer uitproberen. Bij de foto hieronder heb ik een houtsoort met meer nerven en noesten gebruikt.

Andere voorbeelden.

Op instagram volg ik @isabelchristinanl die ook een blog heeft: Isabel Cristina. Daar kun je veel leuke zelfmaak projecten vinden, woondecoratie en andere leuke inspiratie. Ik kwam bij haar ook een leuke foto op hout tegen die ik hier graag met jullie wil delen. 


Zij heeft een winterse afbeelding uitgeprint en beschrijft in haar artikel ook twee manieren waarop je dit kunt doen, zoals je wellicht in mijn artikel ook gelezen hebt.
De linkerafbeelding is erop geplakt en bij het rechter hart is het papier er later vanaf gewreven. Welke heeft jouw voorkeur? Ik denk dat ik bij deze afbeelding toch de linker mooier vind omdat je daar de sneeuw mooi ziet.

Een ander winters voorbeeld vond ik op het blog van Judiths Hobby. Als je geen persoonlijke foto wilt gebruiken of geen geschikte foto heb, zoek dan een mooie afbeelding op Google, Pinterest of Instagram.


Op Pinterest vond ik ik ook deze voorbeelden. 

Nog twee tips.

♥  Wanneer je foto veel details bevat, schuur het hout dan licht op. De details zullen hierdoor beter
    zichtbaar blijven. Wil je een ruwere of meer vintage uitstraling, zoals op de afbeelding hierboven, 
    gebruik dan grof of ongeschuurd hout. 
♥ Gebruik 1 foto voor meerdere kleine stukken hout of gebruik meerdere foto's in dezelfde kleurstijl.


Inpakken.

Pak het leuk in en leg het onder de boom. Op de Pinterest pagina van Cosy by Cindy vind je een prikbord met nog meer leuke inpakideeën speciaal voor kerst. Ook is er een bord met andere leuke inpakideeën. Heb jij ook Pinterest? Laat het me weten en ik kom bij je een kijkje nemen. En ik vind het natuurlijk altijd leuk als je het resultaat laat zien!

♥Veel Liefs♥






















Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Made With Love By The Dutch Lady Designs