Makkelijk zelf glas etsen met etspasta

zaterdag 29 augustus 2015

Ik heb weer iets nieuws uitgeprobeerd! Ik had dit bakje etspasta al een tijdje staan maar steeds geen tijd om er mee aan de slag te gaan. Nu werd het toch echt wel tijd om het eens uit te gaan proberen.
Glas ets is een geweldige manier om van iets gewoons, iets speciaals te maken.


Etspasta is een bepaald goedje dat je bij een hobbywinkel kunt kopen. Wanneer je het op onverhard glas smeert, bijt het zichzelf erin. Na het intrekken spoel je de pasta er vanaf en is het gedeelte waar het zat geëtst. In dit artikel laat ik je zien hoe het werkt.


Hoe werkt glas etsen?

Als eerste heb ik met de Cameo een sjabloon gemaakt van vinyl. Normaal gebruik ik juist de letters en dit keer heb ik het juist andersom gedaan. Het is belangrijk dat je het glas even ontvet voordat je het sjabloon erop plakt. Je zou natuurlijk ook andere sjablonen kunnen gebruiken, je hebt hier natuurlijk niet persé een Cameo voor nodig. 


Daarna smeer je met een spatel of een oud pasje de pasta op het stuk glas waar het ontwerp moet komen. Dit doe je met een redelijk dichte laag. Op internet staan verschillende tijdsduren om dit te laten zitten. Gemiddeld las ik tussen de 6 en 10 minuten. Ik heb het ongeveer 8 minuten laten zitten en dit werkte prima.
Na die tijd spoel je de pasta af onder de kraan en is het sjabloon mooi en subtiel op het glas geëtst.

Ik heb er een kraamcadeautje van gemaakt. Ik denk alleen dat het meer voor de sier is. Ik moet nog even uitproberen wat er met de muisjes gebeurt als het waxinelichtje brandt. Ik denk dat het voor de muisjes niet goed is als ze warm worden! 



Handige video's


Nederlands filmpje

Engels filmpje




Zoals dit leuke glas, gemaakt door Stephanie Beck.

Leuk dat je weer lang kwam. En heb je ook met ets pasta gewerkt, laat me weten wat je gemaakt hebt! Mijn vakantie zit er bijna weer op en in september kun je weer minimaal twee keer per week een blogpost verwachten. Tot snel!

♥ Veel Liefs ♥

3 opmerkingen :

  1. Hoi Cindy,
    die pasta ken ik nog niet....
    Leuk ist het glaasje geworden.....
    Vell liefs
    Jen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey, ik krijg de vinyl maar niet mooi op een iets boller wijnglas, ook niet met haardroger erop :-( Rond mijn rechte glazen, heb ik net boven de vinyl een waas, precies of de dampen dit veroorzaakt hebben .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad door de dampen van de pasta... Je kan het beste rond jouw vinyl een bescherming voor het glas aanbrengen, ik gebruik hiervoor schilderstape ;-)

      Verwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs