Persoonlijk ♥6 - de 5 meest gestelde vragen

woensdag 8 juli 2015

Een echte persoonlijke post vandaag, met veel persoonlijke foto's. Ik blik vandaag terug op ons eerste jaar München.

Vandaag (8 juli) een jaar geleden kwam de verhuiswagen en was het voor ons een drukke dag. Onze hele inboedel werd in een vrachtwagen gezet en deze vertrok einde van de middag al richting München. Fritz (onze poes) ging een nachtje bij de buurvrouw logeren en wij bij familie, de laatste nacht in Nederland.
Op 9 juli zijn wij met Fritz naar München gevlogen om aan ons nieuwe avontuur te beginnen en morgen is het dan alweer een jaar terug! Wat gaat de tijd toch snel. Ik kan me deze dag nog zo goed herinneren.
We werden uitgezwaaid door familie en deze twee kanjers.

Tijd om terug te kijken op het afgelopen jaar en dat doe ik door antwoord te geven op de 5 meest gestelde vragen die wij het afgelopen jaar kregen.

Hebben jullie het naar je zin daar?

Ja, we hebben het hier zeker naar ons zin. München is een mooie stad om te wonen en we hebben een fijn appartement. Eigenlijk is de overgang naar het Duitse leven heel makkelijk gegaan. Natuurlijk heb je te maken met een andere taal en cultuur en moet je heel veel dingen opnieuw uitvinden of regelen. Denk maar aan de tandarts, dokter, bank enz. In een eerdere post heb ik al uitgebreid over het leven in München geschreven en ook over de grote verschillen qua eten. Duitsland is een prima land om te wonen, alles is hier goed geregeld en de verschillen met Nederland zijn niet zo heel groot. Sommige dingen zijn hier beter voor elkaar maar natuurlijk kunnen ze ook het een en ander van Nederland leren. Zo kun je lang niet overal pinnen en klein bedrag, pinnen mag kennen ze hier ook niet overal. We hebben al meerdere keren gehad dat we eerst een bank moesten zoeken voordat we de rekening in een restaurant konden betalen. In Nederland pinde ik altijd overal en had ik bijna nooit geld in mijn portemonnee, hier is het andersom.

Hoe is het met je Duits?

Best goed. De eerste paar maanden heb ik een cursus Duits gevolgd en ik kan me prima redden. Er wordt vaak gevraagd of ik uit Nederland kom, dat horen ze aan het accent. Alhoewel, ik krijg ook nog wel eens de vraag of ik uit Noorwegen of Zweden kom. Ik denk dat de mensen uit het zuiden van Nederland hier minder last van zullen hebben.
Doordat ik mezelf aardig kan redden is de nood om de taal te leren ook niet zo hoog meer. Ik heb in december nog een nieuw grammaticaboek gekocht maar deze is niet veel open geweest. Ik lees wel af en toe een Duits boek en kijk Grace Anatomy in het Duits. Inmiddels ben ik in seizoen 5 bezig, ook een vorm van huiswerk toch?! Na de zomervakantie wil ik wel weer een cursus gaan volgen, want dan doe ik thuis ook meer.
Ik spreek ook regelmatig af met Ana, die heb ik leren kennen via sprachduo.de. Dat is een website waar je taalmaatjes kan zoeken. Zij wil graag Nederlands leren en helpt mij met mijn Duits. Soms spreken we af met een boek erbij, soms gaan we iets leuks doen. We spreken dan zowel Nederlands als Duits. Voor mij erg handig want dan ben ik veel bewuster met de taal bezig.

Missen jullie je familie en vrienden niet?

Natuurlijk missen we die soms. Maar gelukkig bestaat er Skype, Whatsapp en Facebook. Zo blijf je goed op de hoogt van elkaar. Soms zou je graag even een "bakkie" doen of iemand ff een knuffel geven die dat nodig heeft, dat is soms lastig. Maar het belangrijkste hebben we hier, en dat is elkaar. We doen hier veel meer met z'n tweeën en dat is ook leuk!
Daarnaast heb ik een vriendinnengroepje van mijn eerste Duitse cursus. In dit groepje ben ik de enige Europeaan. De meeste dames hebben een Duitse man getroffen en komen zelf uit Brazilië, Zuid Korea, Australië, Zuid Afrika en Syrië.

Tijdens mijn tweede Duitse cursus heb ik Magdalena ontmoet, waar ik ook regelmatig mee afspreek. Ook spreken we wel eens af met de mannen erbij. Met deze meiden spreek ik eigenlijk alleen maar Duits, soms wat Engels tussendoor als we iets niet weten. Ik spreek ook regelmatig af met Larissa, een Nederlandse, dat is natuurlijk helemaal makkelijk ;)

In een jaar tijd ben ik 6 x naar Nederland geweest dus ik zie ook iedereen nog vrij regelmatig. We hebben in München ook al veel bezoek gehad. Echt super leuk! Er zijn zelfs als vriendinnen die twee keer zijn geweest en het derde bezoek alweer gepland hebben. Ook andere vrienden en familie hebben München alweer op de planning staan.


Wat doe jij daar nu?

Deze vraag is denk ik het meest gesteld. We zijn natuurlijk voor Menno's werk naar München verhuisd en ik heb mijn vaste baan als basisschoollerares opgezegd. Ik zal deze vraag even kort beantwoorden.
De eerste maanden heb ik Duits geleerd en de tijd genomen om hier mijn draai te vinden. Vanaf januari ben ik begonnen met inval werk op de Europese school (Nederlandse afdeling). Eind januari ben ik begonnen met oppassen in een Duits gezin, dit heb ik twee maanden gedaan. Hier werkte ik alle middagen. Eind april ben ik gestart met fulltime invalwerk in groep 5 op de Europese school. Dit heb ik tot eind juni gedaan. Nu is het daar vakantie. Ondertussen ben ik toen ook begonnen met invalwerk op de Nederlandse school, deze is op vrijdagmiddag en zaterdagochtend open. Dit is een taal- en cultuurschool. De kinderen gaan naar een Duitse school en volgen 1 dagdeel in de week Nederlands onderwijs. Dit doe ik nog tot 18 juli en dan is het daar ook vakantie. In maart ben ik ook begonnen met het geven van privéles. Dit doe ik 1 x in de week op woensdagmiddag. Zoals je ziet verveel ik me totaal niet maar zit er ook nog niet echt regelmaat en ritme in. Daarnaast ben ik natuurlijk veel met mijn blog bezig en ben ik bezig om te kijken of ik daar ook meer mee kan gaan doen. Het invalwerk zit er bijna op en ik zie straks wel weer wat er op mijn pad komt.


Wanneer komen jullie weer terug?

Tja, dat is een goede vraag. Het eerst jaar is omgevlogen en het bevalt ons hier tot nu toe erg goed. Hier kan ik dan ook geen antwoord opgeven, dat hangt van zoveel dingen af. Zolang we het hier naar ons zin hebben, blijven we hier. We zijn met het idee weggegaan om hier voor 3-5 jaar heen te gaan, maar je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt. En natuurlijk vraag ik me ook wel eens af wat de toekomst zal brengen maar daar komen we vanzelf achter.



♥Veel Liefs♥

3 opmerkingen :

  1. Wat leuk om te lezen hoe het nu is vergeleken met een jaar geleden.
    Fijn dat je zoveel mensen hebt leren kennen en er veel bekenden naar jullie toe komen.
    Groetjes, Rensina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben. Ga zo door

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke post, Duitsland is ook een leuk land om in te wonen, mijn vader zijn beste vriend was een Duitser en we hebben het daar altijd ontzettend naar ons zin gehad, als we naar Oostenrijk reden voor de winter moesten we op de heen en terugreis ook altijd daar overnachten, een geweldige tijd!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs