Persoonlijk ♥3 - Nederlandse producten die ik in Duitsland mis

woensdag 6 mei 2015


Vorige keer heb ik geschreven over het leven in München. Daar horen ook boodschappen bij. Ik moet eerlijk zeggen dat als ik Nederland ben, ik het heerlijk vind om daar boodschappen te doen. Je weet precies wat de winkel allemaal heeft en de dingen die je altijd gebruikt weet je in één keer te vinden. Hier is het nog steeds zoeken met boodschappen doen en ook kun je niet alles krijgen. Het voordeel is dan wel weer dat je hier weer hele andere dingen kunt kopen. Vandaag zet ik op een rijtje wat de grote verschillen in eetgewoonte zijn.
 
Drop vind je hier bij de snoepafdeling bijna niet.
Bij de apotheek ligt het nog wel eens tussen de 'hoestartikelen'.


Ontbijt.

Het orginele Bayerische ontbijt bestaat hier uit Weißwurst met mosterd en een breze daarbij. Bier bij dat ontbijt is ook heel normaal. Ik heb mezelf voorgenomen om dat een keer te bestellen maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het er heel erg onsmakelijk uit vind zien en sowieso al niet van mosterd hou. Oja je lepelt of eet de worst leeg, het vel laat je liggen.
 


Ik hou het gewoon bij het Nederlandse ontbijt. Joghurt met musli en fruit of gewoon een broodje, beschuit of plak ontbijtkoek. En daar ga je al. Ontbijtkoek kennen ze hier niet en beschuit is hier meer een cracker. Hagelslag vind je soms bij de bakafdeling, voor het versieren van cupcakes bijvoorbeeld maar niet als broodbeleg. Ik eet dan wel niet alle dagen zoet broodbeleg maar ik mis het wel als we het niet hebben. Daarom neem ik dat altijd uit Nederland mee. De pindakaas is hier ook geen aanrader. En ik mis een beker optimel of vifit bij het ontbijt. Ze hebben hier wel dat soort zuivel maar dat is allemaal erg zoet.

 
En als laatste mis ik het Nederlandse brood. Ze hebben hier bij de bakker heel veel keus uit harde broodjes en dat is echt heerlijk. Maar het normale brood is hier heel anders. Het brood is dikker en stijver en heel vaak ongesneden. De Duitsers eten twee keer per dag warm en soms eten ze hier een broodmaaltijd. De Bayerische Brotzeit bevat vlees, wat kaas, rode uit, radijs en obatzda.
 
 Obatzda vind ik zelf erg lekker. Dit is gemaakt van Camembert en gemengd met
uitjes en paprika. Dit wordt ook veel in de biertuinen besteld met een breze daarbij.
 
 
Maar goed, ik dwaal af. Ze eten hier dus veel minder brood. Ze hebben qua vleeswaren ook heel ander broodbeleg. Natuurlijk hebben ze hier heel veel soorten worst. Omdat ze hier veel varkensvlees eten, is het allemaal veel vetter.

Wat ik hier verder nog mis.

Ook bij de warme maaltijd wordt hier veel worst en varkensvlees gegeten. Maar ook eend en kip zie je veel op de menukaart staan. Een boomstammetje of een slavink zal je hier in de supermarkt niet vinden. Op worst na (daar is heel veel keuze in), is de keuze vrij beperkt. Schnitzel, kip, gehakt en cordon bleu is een beetje wat je in de supermarkt vindt. Rundvlees vind je hier heel weinig, daarvoor moet je echt naar de slager en dat is behoorlijk aan de prijs.
In Nederland vind je ook veel soorten aardappeltjes bij de versafdeling, zoals krieltjes, schijfjes en partjes en zakken met voorgesneden groentes. Deze dingen vind je hier ook niet. Rostirondjes of aardappelkroketten in het vriesvak kun je wel kopen.

In Nederland ben ik gewend wanneer ik op pad ga of moet werken, altijd redelijke gezonde tussendoortjes mee kan nemen. Schoolkoek, zoals ik de liga's etc. altijd noem, kennen ze hier niet. Ze hebben wel wat verpakte koekjes maar dat is allemaal met chocola. Natuurlijk erg lekker maar niet zo goed voor de lijn, dus ook dat gaat mee vanuit Nederland.


Ik kan nog veel meer vertellen maar voor vandaag houd ik het hierbij. Ik hoop dat jullie het weer leuk vonden om te lezen en zoals je merkt ben ik nog een echte Nederlander ;)

♥Veel Liefs♥




4 opmerkingen :

  1. Oh wat jammer zeg dat je zoveel moet missen!
    Gelukkig kan je af en toe eens naar nederland en meteen veel inslaan...
    Wij zijn vaak op vakantie naar Duitsland geweest de afgelopen jaren, inderdaad dat brood is echt niet lekker. Veel te droog of stijf, wij namen dan altijd van dat toastbrood, maar ja dat vult ook niet zo goed...
    En dat ontbijt dat lijkt me ook echt niks zeg, bah! Net zoiets als dat Engelse...
    Groetjes, Rensina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat veel verschil, dat had ik nooit verwacht. Nederland is toch een topland wat dat betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. super leuk om te lezen, vooral omdat we vaak naar duitsland gaan en ook maar 2 km van de duitse grens wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oja Obatzda wil ik graag uitproberen, hopelijk hebben ze dat ook in Nürnberg. En vanaf munchen is het niet zover naar Berchtesgaden...zo mooi bij de Koningsee...al eens geweest?

      Verwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs